روش انتخاب کلمات کلیدی در سئو سایت

یکی از مهم ترین مراحل بهینه سازی سایت و یا همان سئو انتخاب کلمات کلیدی درست می باشد. باز هم روی کلمات درست تاکید می کنم چون بسیاری از دوستان هنگامی که به مرحله انتخاب کلمات کلیدی می رسند ، تنها از روی حدس و گمان تعدادی کلمات کلیدی را انتخاب می کنند و تمام تلاش خود را بر روی تولید محتوا با آن کلمات کلیدی می گذارند . سپس به دنبال پروسه لینک بیلدینگ می روند و خلاصه چند ماه از زمان خود را هدر می دهند تا متوجه شوند که در همان ابتدای کار هدفگذاری خود بر روی کلمات کلیدی را اشتباه انجام داده اند!

اینجاست که شاعر می فرماید : خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج …!

 

پس دوستان عزیز با این تفاسیر سعی کنید در همان ابتدای کار مطمئن شوید که کلمات کلیدی درست را با توجه به نوع کسب و کارتان انتخاب کرده اید. برای این کار به چند نکته زیر توجه فرمایید :

 

ابتدا از تکنیک طوفان فکری استفاده کنید

تمام کلمات و عباراتی را که اگر خودتان می خواستید در گوگل به کسب و کار و سایتی مشابه سایت خودتان برسید را یاداشت فرمایید و این کار را از چند دوست و آشنا که طرز فکر های متفاوت دارند و حس می کنید مخاطب محصول و خدمات سایت شما باشند بپرسد . سعی کنید از گروه های سنی متفاوت باشند و حتی از قشرهای مختلف ! به آن ها به هیچ وجه ایده ندهید و بگذارید آزادانه نظرشان را برای شما یادداشت کنند . مطمئن باشید این کار به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

 

استفاده از سرویس keyword planner

حال که توسط طوفان فکری در مرحله قبل به یکسری ایده های کلی رسیده اید ، در این مرحله سعی می کنیم با استفاده از این ابزار فوق العاده کاربردی آن کلمات و عبارات را ساماندهی کنیم. این ابزار بسیار ساده می باشد و در عین حال اگر کمی حرفه ای باشید می توانید نتیجه طوفان فکری مرحله قبل را خودتان به تنهایی از این ابزار به دست آورید. با این تفاوت که نتایجی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد کاملا صحیح و به عبارتی کارشناسی شده می باشند ! آن هم توسط روبات های محترم گوگل…!

سعی می کنم در یک درس جدا روش استفاده درست از گوگل کیورد پلنر را توضیح دهم.

 

نحوه استفاده کلمات و عبارات بدست آمده

حال با استفاده از دو روش بالا با تعداد زیادی کلمه و عبارت برای سئو سایت مواجه می شویم . حال اکثر افراد در این مرحله استراتژی درستی را انتخاب نمی کنند . با بهتر است بگویم که اصلا هیچ استراتژی مناسبی برای اجرای بهینه سازی سایت با این کلمات و عبارات بدست آمده ندارند!

این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به کمی تجربه در زمینه سئو نیاز دارد . البته نگران نباشید ، در اینجا سعی می کنم نکاتی را عرض کنم که اگر کمی دقت کنید بتوانید تا حد زیادی به نتیجه مطلوب برسید . اگر باز هم سوالی بود بنده و تیم ورک اسمارت در کنار شما هستیم تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید.

تعداد کلمات کلیدی

تصمیم برای اینکه پروسه بهینه سازی و سئو را بر روی چه تعداد از کلمات کلیدی انجام دهید کاملا به کسب و کار شما بستگی دارد ولی توصیه می کنم در ابتدای کار بر روی 3 الی 5 کلمه کلیدی تمرکز کنید.

 

نوع کلمات و عبارات کلیدی

با توجه به گسترش فضای وب و افزایش سایت های مختلف در هر زمینه ای ، روش و نوع جستجوی افراد هم برای رسیدن به هدف مورد نظرشان تغییر کرده است . قبلا اکثر افراد برای جستجو ازیک تک کلمه و یا عبارت اصلی برای رسیدن به هدفشان استفاده می کردند ولی در حال حاضر اکثر افراد کاملا به صورت تخصصی و با استفاده از یک عبارت کامل به جستجو می پردازند. برای مثال اگر در چند سال پیش شخصی قصد پیدا کردن هتل در کیش را داشت شاید کلمات و یا عبارات : رزرو هتل ، هتل در کیش و غیره را جستجو می کرد . ولی در حال حاضر سمت و سوی جستجو کمی تغییر کرده و مردم به صورت پیشرفته تر به جستجو می پردازند و برای مثال برای یافتن هتل مناسب در کیش از عبارت : ” بهترین هتل کیش از نظر مسافران ” استفاده می کنند .

این یک مزیت فوق العاده برای رقابت با سایت های قدیمی و بزرگی می باشد که کلمات و عبارات اصلی را تصاحب کرده اند ! و اشتباه ترین کار ممکن این است که شما بخواهید در همان ابتدای کار و با بودجه محدود به جنگ برای پس گرفتن این کلمات و عبارات مادر بپردازید.

اکثر دوستانی که وارد پروسه سئو می شوند در همان ابتدای کار سعی بر آن دارند که به کلمات اصلی یک کسب و کار حمله کنند . و برای مثال در کلمه ” هتل ” در صفحه اول گوگل و در 3 نتیجه اول قرار بگیرند. در حالی که این کار زمان و بودجه آن ها را از بین می برد و در نهایت به هدفشان در بهینه سازی سایت نخواهند رسید . در ضمن اگر شما بر فرض مثال بتوانید سایتتان را برای کلمه ” هتل ” بهینه سازی کنید ، آیا دقیقا می دانید که هدف شخصی که کلمه هتل را جستجو کرده است ، چه بوده؟!  آیا قصد رزرو هتل را داشته و یا قصد آشنایی با هتل های برتر را داشته ! آیا هدفش هتل های ایرانی بوده با هتل های بین المللی ! حال آیا می دانید اگر سایت شما تمام این خواسته ها را برای کاربری که کلمه هتل را جستجو کرده برآورده نکرده باشید آن شخص پس از ورود به سایت به سرعت از سایت خارج می شود و بر روی نرخ خروج از سایت شما تاثیر منفی می گذارد! نرخ خروجی که یکی از فاکتورهای مهم در سئو می باشد!

پس خواسته من از شما عزیزان این است که به صورت منطقی به موضوع سئو نگاه کنید و با تدوین بک استراتژی بلند مدت حتی به کلمه ای همانند ” هتل ” هم خواهد رسید . البته کلمه هتل را برای مثال عرض کردم و منظورم تک کلمه های مادر در هر کسب و کاری می باشد. اگر با استراتژی درست و بلند مدت به جلو بروید هم سایتتان در مرور زمان پر محتوا تر می شود و هم روند اصولی سئو را قدم به قدم اجرا کرده اید . با این روش روز به روز رضایت مخاطبان سایتتان بیشتر می شود و به هدف اصلی سئو یعنی به دست آوردن رضایت مخاطبان سایت نزدیک تر می شوید و خود به خود در نتایج اول گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار خواهید گرفت .

ارسال نظر