سئو و ابزارهای مورد نیاز آن !

در هر زمینه ای از زندگی باید برای رسیدن به موفقیت هدف گذاری درست داشته باشیم. سئو و بهینه سازی وب سایت هم از این قائده مستثنا نیست . خیلی از از افراد به دلیل اینکه هدفگذاریشان را از ابتدا درست انجام نمی دهند در زندگی و سئو موفق نمی شوند . بنده به شخصه برای هدفگذاری در زندگی از سیستم SMART استفاده می کنم.

همانطور که می دانید در هدفگذاری اسمارت پنج فاکتور اساسی وجود دارند که باید در اجرای یک پروژه رعایت شوند :

S – specific, significant, stretching اهدف باید مشخص و شفاف باشند

M – measurable, meaningful, motivational  اهدف باید قابل اندازه گیری باشند

A – agreed upon, attainable, achievable, acceptable, action-oriented اهدف باید قابل دستیابی باشند

R – realistic, relevant, reasonable, rewarding, results-oriented اهداف باید واقع بینانه و مرتبط باشند

T – time-based, time-bound, timely, tangible, trackable اهداف باید زمان بندی شده باشند.

 

حال علیرغم اینکه خیلی علاقه مند هستم که بحث هدفگذاری اسمارت را باز کنم ولی چون هدف ما در این مقاله ابزار های مورد نیاز سئو می باشد ، به ادامه مطلب می پردازم.

هدف من از این حاشیه کوتاه این بود که خدمت شما عزیزان عرض کنم که طبق کلمه دوم هدفگذاری اسمارت یعنی M ، هر هدفی باید قابل اندازه گیری باشد . همانطور که برای کم کردن وزن از ترازو استفاده می کنید ، برای سئو هم ابزار هایی وجود دارند که واقعا اساسی و کاربردی می باشند که در این مطلب شما را با چند تا از آن ها آشنا خواهم نمود :

البته بعضی از ابزارهای زیر در حال حاضر با IP ایران کار نمی کنند و باید از روش های دیگر به آن ها متصل شوید.

1 – Google Webmasters :

اولین ابزاری که برای سئو سایت باید در اختیار داشته باشید گوگل وبمستر می باشد . این ابزار مهم و کلیدی در واقع راه ارتباطی شما و گوگل می باشد . گوگل وبمستر به شما نشان می دهد که سایت شما از دید گوگل در چه وضعیتی می باشد ، چه کسانی به سایت شما لینک داده اند ، سایت شما با چه کلماتی شناخته می شود، چه قسمت هایی از سایتتان باید تغییر کنند و گوگل چه پیام هایی برای شما دارد ! همه و همه در این ابزار دوست داشتنی هستند.

2- Keyword Planner :

کیورد پلنر در واقع مهمترین ابزار برای هدفگذاری درست در بهینه سازی وب سایت می باشد. این ابزار کاربردی که از زیر مجموعه های کمپانی گوگل است ، کلمات و عباراتی که مردم کسب و کار شما را با آن جستجو می کنند ، به صورت دقیق و همراه با جزئیاتی از جمله تعداد جستجو هر کلمه و یا عبارت در بازه های مختلف زمانی در اختیارتان قرار می دهد  . کیورد پلنر دقیق ترین ابزار در این حوضه می باشد و با امکانات فراوانی که دارد باعث جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه شما می شود .

3- Google Analytics :

گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از سرویس های گوگل می باشد که به مدیران سایت ها و بازاریابان اینترنتی این امکان را می دهد که آمار دقیق کسانی که وارد سایت می شوند و از آن خارج می شوند را در اختیار داشته باشند تا بتوانند با ارزیابی درست متوجه شوند که آیا در حال نزدیک شدن به هدف می باشند و یا در حال دور شدن از آن !

از جمله امکانات این ابزار می توان به تحلیل صفحات ورودی ، ip و اطلاعات کاربران وارد شده ، نحوه رفتار کاربران در سایت ، میزان زمان حضور در سایت ، صفحه خروج کاربر و … اشاره نمود. که همگی آن ها باعث می شوند تا بتوانید سایت خود را به بهترین شکل ممکن هدایت نمایید.

 

درس چهارم بهینه سازی سایت : سئو و عوامل مربوط به دامنه 

ارسال نظر