نحوه عملکرد موتورهای جستجو چگونه است؟

به طور کلی موتورهای جستجو 2 عملکرد اصلی و مهم دارند. ابتدا اینکه وارد سایت ها می شوند و به اصطلاح عمل خزیدن را در سایت ها انجام می دهند و صفحات آن ها را ایندکس می کنند. مهمترین کار بعدی نمایش این صفحات ایندکس شده به کاربران می باشد. نحوه کار به این صورت است که کاربر کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظرش را در موتور جستجو تایپ می کند ، سپس موتور جستجو مرتبط ترین و باکیفیت ترین نتایج را به ترتیب اولویت لیست می کند.

خزیدن و ایندکس کردن

نحوه خزیدن ربات ها و ایندکس کردن صفحات سایت ها توسط موتورهای جستجو

برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند نتایج را به ما نشان دهند ، باید ابتدا به تک تک صفحات وب سایت های موجود در جهان بروند و سپس نتایج لازم را در دیتابیس خودشان ذخیره کنند . البته این نکته را فراموش نکنید که موتورهای جستجو برای خزیدن در سایت ها به راه های ورودی نیاز دارند و این راه های ورودی همان لینک ها هستند. یعنی آن ها مسیر لینک های موجود را دنبال می کنند و با رسیدن به هر صفحه جدید آن را ذخیره می کنند. پس از ذخیره کردن اقدام مهم بعدی این است که نتایج را بر اساس الگوریتم هایی که دارند ، رتبه بندی کنند و نتایج را بر حسب کیفیت سایت ها و محتوای آن ها به ترتیب نمایش دهند.

لینک ها راه ارتباطی تمامی صفحات در فضای وب می باشند!

لینک ها یکی از مهمترین عناصر در بهینه سازی سایت ها می باشند. آن ها به ربات های موتورهای جستجو این امکان را می دهند که به راحتی تمامی مستندات موجود در فضای وب را بررسی و ثبت کنند. این ربات ها که اسپایدر یا خزنده نام دارند ، به صورت 24 ساعت شبانه روز در حال فعالیت هستند و هر صفحه ای که در فضای وب ایجاد شود، به سرعت از طریق لینک هایی که به آن صفحه داده شده است به سراغش می روند تا محتوا و کیفیتش را بررسی و ثبت کنند.

نحوه ثبت آن ها به این صورت است که وقتی ربات به صفحه جدید می رسد ، کدها و محتوای موجود در آن صفحه را بررسی و تفسیر می کند و قسمت هایی را که لازم دارد در دیتابیس های خود ذخیره می کنند. حجم این اطلاعات ذخیره شده بر روی این سرورهای بسیار زیاد است و به همین دلیل شرکت هایی همانند گوگل مراکز داده مختلف را در سراسر دنیا تاسیس می کنند تا هنگام جستجوی کاربر نتایج در کسری از ثانیه نمایش داده شوند و هر کاربر اطلاعات را از نزدیک ترین مرکز داده دریافت کند.

نحوه پاسخگویی موتورهای جستجو

نحوه پاسخگویی موتورهای جستجو و نمایش مناسب ترین پاسخ به کاربران

گوگل و سایر موتورهای جستجو تبدیل به دستیاری برای پاسخگویی به سوالات ما شده اند. آن ها به شدت در رقابتند تا هنگامی که شخصی سوالی را از آن ها می پرسد ، با برسی تمام صفحاتی که قبلا ذخیره کرده اند ، بهترین و مرتبط ترین نتیجه را در جواب کوئری کاربر بدهند. پس نتیجه می گیریم که مرتبط بودن محتوای سایت شما به سوال هایی که کاربران دارند بسیار مهم است . البته مرتبط بودنی که با کیفیت همراه باشد. امروزه موتورهای جستجو محتوای با کیفیت و منحصر به فرد را به خوبی تشخیص می دهند و بر اساس آن و لینک هایی که به سمت سایت شما آمده است ، درجه محبوبیت سایت شما را مشخص می کند و سپس رتبه سایت شما در بین رقبا تعیین می شود. به این شکل است که هنگام جستجوی یک عبارت کلیدی سایت ها به ترتیب اولویت لیست می شوند.

نحوه تعیین مرتبط ترین و محبوب ترین سایت ها برای نمایش دادن به کاربران چگونه است؟

متاسفانه بعضی از صاحبان وبسایت ها فکر می کنند معنای مرتبط بودن تنها این است که کلمات کلیدی مرتبط به جستجوی کاربر را در متن های سایت خود استفاده کنند. البته تا چند سال پیش هم این تفکر درست بود و جواب می داد ولی امروزه با توسعه شگفت انگیز موتورهای جستجو دیگر اینطور نیست و روش های دیگری برای منطبق کردن نتایج با جستجوی کاربر وجود دارد. تقریبا این روش ها به بیش از 200 فاکتور مختلف رسیده اند که در این درس یک سری از آن ها را برای شما باز خواهم کرد.

برای گوگل و سایر موتورهای جستجو ، محبوبیت یک سایت بسیار اهمیت دارد. و فرض آن ها بر این است که هرچقدر یک سایت محبوب تر باشد یعنی دارای محتوای ارزشمندتر است و می تواند برای کاربران مفیدتر باشد. در کل هدف این روش به دست آوردن رضایت جستجو کننده ها می باشد که تاکنون بسیار موفق بوده است.
رتبه بندی موتورهای جستجو به صورت اتوماتیک و توسط الگوریتم ها پیچیده محاسبه می شود. این الگوریتم که از فرمول های پیچیده ریاضی ساخته شده اند ، روز به روز در حال به روز رسانی هستند تا کسی نتواند به راحتی آن ها را دور بزند.

روش های موفق شدن در زمینه مارکتینگ موتورهای جستجو چیست؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص در سئو این را باید بدانید که نباید سریع نا امید شوید. شاید الگوریتم های گوگل و سایر سرچ انجین ها در ظاهر غیر قابل نفوذ به نظر بیایند ولی با مطالعه مستمر و اجرای علومی که فرا گرفته اید می توانید به جایگاهی مناسب در زمینه دست پیدا کنید. فراموش نکنید که در این راه موتورهای جستجو اطلاعات خیلی کمی در اختیار شما می گذارند. یا بهتر است اینطور بگویم که شما را به صورت کلی راهنمایی می کنند و رمز و رازهای دستیابی به موفقیت را به شما نمی گویند. این شما هستید که باید به دنبال نکات ارزشمند بروید و آن ها را کشف و اجرا کنید. مواردی که موتورهای جستجو برای تمرین اعلام می کنند به شرح زیر است :

کمپانی گوگل در راهنمای وبمستر خود موارد زیر را برای دریافت نتایج بهتر توصیه می کند :
از cloaking برای فریب گوگل استفاده نکنید! کلاکینگ به فرایندی گفته می شود که سایت ها سعی می کنند محتوایی که به کاربر نمایش می دهند با محتوایی که گوگل می تواند ببیند متفاوت باشد. اگر این کار را کنید به شدت مورد مجازات گوگل قرار خواهید گرفت ! از نمونه های معروف بین المللی این مورد می توان به وب سایت کمپانی BMW اشاره کرد که با استفاده از این تکنیک سعی در فریب گوگل داشت و سرانجام گوگل آن ها را پنالتی یا همان جریمه کرد و این خبر جهانی شد.

سعی کنید برای سایت خود یک ساختار مناسب طراحی کنید و با استفاده از لینک های متنی گردش درستی در سایت به وجود آورید. لینک های متنی بسیار ارزشمند هستند و به گوگل برای شناسایی صفحات کمک می کنند. پس حتما باید تلاش شما بر این باشد که هر صفحه از سایتتان حداقل یک لینک متنی داخلی دریافت کند.

ارسال نظر