SEO و یا همان سئو چیست؟

سئو به چه معناست ؟!

سئو چیست؟ SEO مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو همانند گوگل می باشد.

موضوع از اینجا شروع می شود که شما به دنبال یک کالا ، خدمات و یا یک پرسش هستید و به دنبال جوابی مناسب در موتورهای جستجو می گردید. معمولا اکثر افراد در دنیا و ایران مستقیما به سراغ گوگل می روند و درخواستشان را به صورت یک کلمه کلیدی و یا یک عبارت تایپ می کنند . از آنجا که هدف موتورهای جستجو فراهم کردن مناسب ترین جواب ممکن به سوال شما می باشد ، آن ها سعی می کنند با یک حساسیت خاصی به این موضوع نگاه کنند تا مشتریانشان از آن ها رضایت داشته باشند . به همین دلیل با ایجاد الگوریتم های پیچیده سعی بر آن دارند که معتبرترین سایت هایی که حس می کنند محتوای مناسب برای سوال شما دارند را به ترتیب کیفیت از بالا به پایین لیست می کنند.

اهمیت سئو در چیست ؟

حال از آنجا که طبق آمار 91 در صد از افراد برای پیدا کردن سوال، محصول و خدمات مورد نظرشان از موتورهای جستجو استفاده می کنند و از طرفی دیگر اکثر آنها تنها به صفحه اول اهمیت می دهند و حتی در همان صفحه اول هم 58 درصد بر روی 3 نتیجه اول کلیک می کنند و 34 درصد فقط بر روی نتیجه اول کلیک می کنند ، تلاش تمام صاحبان کسب و کارهای اینترنتی این است که به شکلی در صفحه اول و بین سه نتیجه اول قرار بگیرند .

برای دستیابی به این مهم 2 راه وجود دارد که یکی از آن ها با پرداخت پول ( نمایش در بالای صفحه در ازای پرداخت پول به گوگل و دیگر موتورهای جستجو ) و دیگری طبیعی می باشد . ولی از آنجایی که در مدل پولی در کنار نتیجه سایت شما کلمه advertisement به صورت مخفف با دو حرف AD نمایش داده می شود ، طبق آمار اکثر مردم زیاد تمایلی به آن نشان نمی دهند و به سایتی که به صورت طبیعی در نتایج اول قرار گرفته باشد اعتماد بیشتری دارند . حدودا 73 درصد بر روی نتایج طبیعی کلیک می کنند و تنها حدود 27 درصد بر روی لینک های تبلیغاتی کلیک می کنند. همین عوامل باعث شد که اکثر وب سایت ها سعی کنند که به صورت طبیعی در نتایج اول قرار گیرند و اینجا بود که علم سئو و یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به وجود آمد!

هدف علم سئو این است که متوجه شویم الگوریتم های موتورهای جستجو بر حسب چه موارد و معیارهایی سایت ها را رتبه بندی می کنند تا با انجام مهندسی معکوس و متوجه شدن و رعایت کردن این معیارها ، سایتمان به نتایج اول دست پیدا کند! این معیارها که در حدود 200 فاکتور می باشند تصمیم می گیرند که یک سایت در نتیجه اول باشد و سایت دیگری در همان زمینه در صفحه دهم باشد !

پس هدف ما از این دوره آموزشی ورک اسمارت فراگیری این فاکتورها و رعایت آن ها در سایتمان می باشد تا بتوانیم از این طریق مخاطب هدف را به سایتمان جذب کنیم.

سئو فرایندی است که به صبر و تجربه نیاز دارد . و به دلیل اینکه اکثر افراد می خواهند به سرعت به نتایج مطلوب برسند معمولا به راه ها و تکنیک هایی روی می آورند که به موتورهای جستجو کلک بزنند و به نحوی آن ها را دور بزنند! موتورهای جستجو هم این موضوع را به خوبی متوجه شده اند و به همین دلیل هر چند وقت یک بار الگوریتم های خود را آپدیت می کنند و سایت افراد متخلف را به نحوی جریمه می کنند که دیگر انگیزه ای برای ادامه کسب و کار اینترنتی شان را نداشته باشند! به این اقدام موتورهای جستجو پنالایز کردن می گویند که از همان کلمه جذاب و دوست داشتنی پنالتی می آید.

به همین دلیل افرادی که از راه های نادرست سعی می کنند وب سایت خود را به نتایج اول برسانند در ابتدای کار موفق هم می شوند و در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی حدود 2 الی 3 ماه به نتایج اول هم می رسند ولی شادی آن ها دوامی نخواهد داشت و به اعماق موتورهای جستجو می روند!

متاسفانه در ایران افراد و شرکت های زیادی وجود دارند که با بستن قرار داد با افرادی که دانش کمی در زمینه سئو دارند ، تضمین می کنند که در فلان کلمه شما را در نتایج اول می آورند و البته این کار را هم در مدت کوتاهی برای شما انجام می دهند و در ظاهر شما خیلی خوشحال خواهید بود و فکر می کنید هزینه ای که کردید مفید واقع شد و به هدفتان رسیده اید! ولی نمی دانید که با این کار نه تنها هزینه الکی کرده اید بلکه به کل کسب و کار اینترنتی خود ضربه اساسی زده اید و زمان ، دامین و کلا سایت خود را از ریشه خراب کرده اید و مورد خشم گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار گرفته اید! خشمی که به راحتی قابل از بین بردن نیست و در مواردی به محال نزدیک می شود ! به این معنا که آنقدر شرایط پیچیده می شود که ترجیح می دهید یک دامنه جدید ثبت کنید و از اول سایت خود را بالا آورید. و از آنجا که طبق یکی از الگوریتم های گوگل سایت تازه تاسیس شما حتی با رعایت کردن قوانین و اصول بهینه سازی امکان دارد در صفحات اول نیاید و باید چند ماهی حسن نیت خود را به گوگل نشان دهید تا شما را در جایگاهی که لیاقتش را دارید نمایش دهد. این به این دلیل است که اگر هر کسی با خریدن یک دامین و ایجاد یک سایت و استفاده از تکنیک های نادرست ، سایت خودش را به نتایج اول می رساند ، امکان ایجاد سایت های اسپم زیاد می شد ! چون شخص مورد نظر سایتش را طی چند هفته به نتایج اول می رساند و به هدفش که مثلا فروش یک نوع لوازم آرایشی است می رسید و پس از آنکه گوگل متوجه شد و سایتش را جریمه کرد از ابتدا یک دامین می خرید و این پروسه را مجددا ظرف مدت کوتاهی پیاده سازی می کرد و به هدفش که فروش لوازم آرایشی بود با ایجاد یک سایت اسپم می رسید!

پس برای جلوگیری از پیچیدگی مطلب آن هم در درس اول سئو بهتر است که مطالب بالا را به دو دسته تقسیم کنم . در کل در 2 نوع سئو و بهینه سازی سایت داریم :

1- سئو کلاه سفید white hat SEO : که در آن توجه اصلی به رضایت مخاطبان سایت است و این مهمترین نکته ای است که گوگل از شما می خواهد. اگر کاری کنید که کسانی که به سایت شما می آیند از مطالب و کیفیت سایت شما راضی باشند ، مطمئن باشید گوگل به شما اهمیت می دهد . که البته میزان این رضایت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارند که در درس های بعدی عرض خواهم کرد . در سئو کلاه سفید نکاتی از جمله موارد زیر رعایت می شوند:

– تولید محتوای ارزشمند و غیر کپی

– کدهای سالم سایت

– بک لینک های طبیعی

– سرعت لود مناسب سایت

– بهینه سازی داخلی سایت

و غیره که تک تک این موارد مفصل توضیح داده خواهند شد . سئو کلاه سفید امکان دارد زمان و زحمت زیادی را نیاز داشته باشد ولی مزیت آن ثبات و پایداری آن در دراز مدت می باشد . و حتی سایت شما با تغییرات الگوریتم های گوگل که بیش از 500 تا 600 بار در سال آپدیت می شوند ، آسیبی نخواهد دید.

2- سئو کلاه سیاه black hat SEO : الگوریتم های گوگل هم ضعف ها و باگ هایی دارند که تمام تلاش گوگل این است که هر روز این باگ ها را برطرف کند و با الگوریتم های جدید و آپدیت های مختلف در سال های اخیر به خوبی به این هدف دست یافته است . حال در این میان افرادی سعی می کنند که از این باگ های موقتی استفاده کنند و از این طریق گوگل را فریب دهند! ولی طولی نمی انجامد که گوگل آن باگ ها را برطرف می کند و تمام اقدامات این دوستان زیر سوال می رود! برخی از روش های سئو کلاه سیاه به شرح زیر می باشند :

– لینک های هم رنگ متن

–  متن های پنهان و مخفی هم رنگ بدنه سایت

– لینک های خریدنی و اسپم

– پرکردن صفحه از کلمات کلیدی ( keyword stuffing )

– و …

موارد بالا تعدادی از روش های سئو کلاه سیاه می باشند که باعث می شوند سایت شما سریعا در نتایج گوگل بالا بیاید و بعد از مدتی هم به کل از نتایج حذف خواهد شد و به اصطلاح سایتتان پنالایز می شود.

 

درس دوم بهینه سازی سایت : سئو را از کجا شروع کنیم؟

ارسال نظر